0
0

فواید میوه خشک

171 بازدید
فواید میوه خشک | وبلاگ سپنتا زیست آپادانا

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ترغیب مردم به مصرف میوه خشک بدون قند می تواند روش مناسبی برای بالا بردن میزان مواد مغذی موردنیاز بدن باشد.
با توجه به بررسی های اخیر، مصرف کم میوه در ایالات متحده ی آمریکا و دیگر کشور ها، عاملی مؤثر در بیماری های ناشی از رژیم غذایی نامناسب است. میوه، منبع خوبی برای مواد مغذی از جمله پتاسیم و فیبر رژیمی است که بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود ندارند. همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال است که مواد مفید بیشتری از جمله پلی فنول ها و کاروتنوئید ها را برای بدن فراهم می آورند.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف میوه با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و دیابت نوع دو در ارتباط است.
با این حال، طبق گفته ی مؤسسه ی ملّی سرطان، فقط ۲۴ درصد زنان و ۱۴ درصد مردان در ایالات متحده ی آمریکا، مقدار روزانه ی توصیه شده را مصرف می کنند.
عوامل متعددی باعث می شود مردم کم میوه مصرف کنند؛ از جمله: دسترسی محدود، قیمت بالا و قابلیت فاسد شدن.
یکی از راهکارها برای حل این مسئله، مصرف میوه خشک است.

میان وعده ی سالم

میوه خشک مزایای متعددی نسبت به میوه ی تازه دارد؛ از جمله: ارزان تر بودن، دسترسی آسان و سهولت ذخیره سازی و حمل و نقل. همچنین می تواند جایگزین تنقلات ناسالم باشد که حاوی مقادیر بالای قند، نمک و چربی اشباع شده هستند.
در عین حال نگرانی هایی در رابطه با مصرف بیش از حد میوه ی خشک که منجر به دریافت کالری اضافی می شود، وجود دارد زیرا میوه ی خشک همان شکل “متراکم از انرژی” میوه می باشد.
تحقیقات و بررسی های قبلی حاکی از آن است که خوردن میوه خشک برای سلامتی فواید متعددی دارد.
با این حال، شواهد موجودک نتایجی قطعی را نشان نمی دهند زیرا به نظر می رسد افرادی که میوه ی خشک بیشتری مصرف می کنند، به طور کلی سبک زندگی و رژیم غذایی سالم تری دارند.
پژوهش جدید محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (پِن) در دانشگاه پارک با هدف حل این مشکل و با مقایسه ی روزهایی که شرکت کنندگان خاص، گزارش دادند که میوه خشک خورده بودند با روزهایی که هیچ میوه ای نخورده بودند، انجام شد.
آن ها متوجه شدند که افراد، روزهایی که میوه خشک مصرف کردند، مواد مغذی بیشتری از جمله فیبر رژیمی و پتاسیم دریافت نمودند. البته کالری بیشتری نیز مصرف کردند.
والری سالیوان، پزشکی از دانشکده ی بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور، که در زمان مدیریت این پژوهش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بود، می گوید: “میوه خشک می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای یک میان وعده ی مغذی و سالم باشد. البته مصرف کنندگان باید از اینکه محصولاتی که انتخاب کرده اند، شیرین نشده و فاقد قند اضافی هستند، اطمینان حاصل نمایند.
اندازه ی وعده ها می تواند فرد را دچار اشتباه کند زیرا اندازه ی میوه خشک به دلیل اینکه آب از داده است، از میوه ی تازه کوچک تر می باشد. اما نکته ی مثبت این است که میوه های خشک می توانند به مردم در مصرف بیشتر میوه کمک کنند زیرا حمل و نقلشان آسان تر است و ماندگار هستند و حتی می توانند ارزان تر باشند.”
این مطالعه در ” Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics” منتشر شده است.

بررسی سلامت و تغذیه

پژوهشگران برای انجام آنالیزها و بررسی های خود، از پاسخنامه ی ۲۵۵۹۰ نفر که در “نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه” شرکت کردند، استفاده نمودند.
شرکت کنندگان اطلاعاتی را در رابطه با مواد غذایی که در ۲۴ ساعت گذشته مصرف کرده بودند، فراهم آوردند. (که به آن فراخوان رژیم غذایی یا dietary recalls گفته می شود)
میوه ی خشک تنها ۳.۷ درصد کل میوه های مصرفی را به خود اختصاص داده بود. با این حال، در مجموع ۱۲۳۳ شرکت کننده مصرف میوه ی خشک را در یکی از دو فراخوان رژیم غذایی گزارش کردند و بدین وسیله امکان مقایسه ی میزان مصرف میوه ی خشک آن ها توسط دانشمندان فراهم شد. اطلاعاتی درباره ی سلامت شرکت کنندگان نیز در دسترس بود؛ از جمله: شاخص توده ی بدنی، اندازه ی دور کمر و فشار خون در حالت نشسته.
حتی پس از انجام برخی تنظیمات و حذف اثر عوامل جمعیت شناختی و سبک زندگی، شرکت کنندگانی که مقدار قابل توجهی میوه ی خشک مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده بودند، رژیم غذایی بهتر، شاخص توده ی بدنی (BMI) کمتر، اندازه ی دور کمر کوچکتر و فشار خون سیستولیک کمتری داشتند.
زمانی که پژوهشگران روزهایی را که شرکت کنندگان در آن میوه خشک مصرف کرده بودند با روزهایی که در آن میوه ی خشک مصرف نکرده بودند، مقایسه نمودند، متوجه شدند که به صورت متوسط، کربوهیدرات دریافتی کل، فیبرهای رژیمی، پتاسیم و چربی اشباع نشده در روزهایی که میوه خشک خورده بودند، بیشتر بود.

سبک زندگی فعال

به طور کلی، یافته ها حاکی از آن است که افرادی که میوه خشک می خورند، برای جبران کالری اضافی که از آن دریافت کرده اند، انرژی بیشتری مصرف می کنند.
پنی کریس اترتون -نویسنده ی همکار و استاد تغذیه در دانشگاه Evan Pugh واقع در ایالت پن- می گوید:”در پژوهش ما، افرادی که میوه ی خشک مصرف کردند، کالری بیشتری دریافت نمودند اما شاخص توده ی بدنی و انداره ی دور کمر کمترى داشتند که این نشان می دهد از نظر فیزیکی فعال تر بوده اند.
بنابراین، هنگامی که می خواهید میوه های خشک را وارد رژیم غذایی خود کنید، به میزان کالری توجه نمایید و میوه های خشک را جایگزین مواد کم کالری ناسالم کنید تا بیشترین سود را از مصرف میوه های خشک ببرید.”
پژوهشگران نوشته اند که مصرف میوه ی خشک به جای جایگزینی سایر شکل های میوه، سبب افزایش میوه ی مصرفی کل می شود. “بنابراین افزایش مصرف میوه خشک می تواند به آمریکایی ها کمک کند که میوه ی بیشتری مصرف کنند.”
نویسندگان اذعان نمودند که تحقیقاتشان ثابت نمی کند که مصرف میوه خشک سبب بهبود سلامتی می شود بلکه به نظر می رسد که فقط یک ارتباط بین این دو وجود دارد. افرادی که میوه ی خشک مصرف می کنند، ممکن است به خاطر دلایل دیگری مانند ورزش بیشتر و یا زندگی بدون اضطراب سالم تر باشند.
آن ها علاوه بر این خاطرنشان می کنند که نظرسنجی انجام شده بر شرکت کنندگان متکی بود. از این نظر که شرکت کنندگان باید به یاد می آوردند که در ۲۴ ساعت گذشته چه مواد غذایی خورده بودند و همچنین باید مقدار آن را به درستی تخمین می زدند.

منبع

 

بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=31858
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
ساره القری
دانشجوی زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو شورای مرکزی کانون محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد فواید میوه خشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.