0
0

ویتامین ب۶

368 بازدید

ویتامین ب۶ ، ویتامینی است که برای سیستم عصبی مرکزی و متابولیسم مفید است. نقش های آن شامل تبدیل غذا به انرژی و کمک به تولید انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین و دوپامین می باشد.
ویتامین ب۶ یکی از ۸ نوع ویتامین ب است. این گروه از ویتامین ها برای عملکرد مناسب سلول حائز اهمیت می باشد و در متابولیسم، تولید سلول های خونی و سالم نگه داشتن سلول ها نقش دارد.
ویتامین ب۶ که “پیریدوکسین” نیز گفته می شود، محلول در آب است. بدن ویتامین ب۶ را ذخیره نمی کند و مقدار اضافه ی آن را به واسطه ی ادرار دفع می کند. بنابراین مردم باید روزانه به میزان کافی، ویتامین ب۶ دریافت کنند.
این مقاله در رابطه با فواید ویتامین ب۶ برای سلامتی، منابع این ویتامین و نیاز روزانه ی فرد به آن می باشد. همچنین در رابطه با کمبود ویتامین ب۶ و مکمل های آن به بحث می پردازد.

 

فواید ویتامین ب۶ برای سلامتی

ویتامین ب۶ عملکردهای بسیاری در بدن دارد و در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی نقش دارد. یکی از نقش های اصلی آن کمک به متابولیزه کردن انواع پروتئین، چربی و کربوهیدرات برای تولید انرژی است.

این ویتامین در موارد زیر نیز نقش دارد:

  • عملکرد سیستم ایمنی
  • تکامل مغز در دوران جنینی و نوزادی
  • تولید انتقال دهنده های عصبی از جمله دوپامین و سروتونین
  • تولید هموگلوبین (بخشی از گلبول قرمز که به اکسیژن متصل می شود)

در ایالات متحده ی آمریکا، کمبود ویتامین ب۶ شایع نیست. این ویتامین به مقدار کافی در رژیم غذایی اکثر افراد وجود دارد.

در ادامه به برخی از اثرات ویتامین ب۶ بر سلامت انسان می پردازیم.

عملکرد مغز

ویتامین ب۶ در تولید انتقال دهنده های عصبی که پیام رسان های شیمیایی مهمی در مغز هستند، نقش دارد. همچنین به تنظیم مصرف انرژی در مغز کمک می کند.

برخی از تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین ب۶ ممکن است با از بین رفتن عملکرد شناختی و زوال عقل مرتبط باشد.

به گفته ی دفتر مکمل های غذایی، مطالعات نشان داده است سالمندانی که میزان ویتامین ب۶ خونشان بالاتر است، حافظه ی بهتری دارند.

با این حال شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های ویتامین ب۶ باعث بهبود عملکرد شناختی و خلق و خوی فرد سالم یا مبتلا به زوال عقل می شود.

 

حالت تهوع در دوران بارداری

به گزارش مقاله ای ترویجی در سال ۲۰۱۶، مصرف پیریدوکسین در مقایسه با دارونما ممکن است به کاهش استفراغ و حالت تهوع خفیف در دوران بارداری کمک کند.

همچنین، گزارش کرده است که مصرف ترکیبی از پیریدوکسین و دوکسی لامین می تواند به کنترل علائم کمک کند.

بر اساس این پژوهش، کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا مکمل های ویتامین ب۶ را به عنوان درمانی بی ضرر و بدون نیاز به نسخه ی پزشک برای حالت تهوع در دوران بارداری توصیه می کند.

محافظت در برابر آلودگی هوا

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که نشان می دهد ویتامین ب۶ ممکن است به واسطه ی کاهش تأثیر آلودگی هوا بر اپی ژنوم، به محافظت از فرد در برابر اثرات مضر آن کمک کند.

پژوهشگران امیدوارند یافته های آن ها منجر به اقدامات جدیدی شود که از تغییرات اپی ژنتیکی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا پیشگیری کند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۶، ۹۱ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کردند که کیفیت هوا در آن پایین تر از حالت استاندارد بود.

 

روزانه چقدر باید ویتامین ب۶ مصرف کنیم؟

چندین عامل نیاز روزانه ی فرد به ویتامین ب۶ را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا بر جنبه های متعدد متابولیسم اثر می گذارد.

به گزارش دفتر مکمل های غذایی، حد مجاز توصیه شده برای ویتامین ب۶ بدین ترتیب است:

منابع غذایی ویتامین ب۶

اکثر مواد غذایی حاوی مقداری ویتامین ب۶ هستند. افرادی که دارای رژیم غذایی متعادلی هستند، این ویتامین را به میزان کافی دارند. بیماری های مختلف و داروهای خاص ممکن است منجر به کمبود شود.

مواد غذایی زیر منابع خوبی برای ویتامین ب۶ هستند:

  • ۱ فنجان نخود (معادل ۱.۱ میلی گرم ب۶ یا ۶۵ درصد ارزش روزانه (DV))
  • ۳ اونس (oz) جگر گاو (معادل ۰.۹ میلی گرم ب۶ یا ۵۳ درصد DV)
  • ۳ oz ماهی تن زرد (معادل ۰.۹ میلی گرم ب۶ یا ۵۳ درصد DV)
  • ۳ oz سینه ی مرغ کبابی (معادل ۰.۵ میلی گرم ب۶ یا ۲۹ درصد DV)
  • ۱ فنجان سیب زمینی (معادل/حاوی ۰.۴ میلی گرم ب۶ یا ۲۵ درصد DV)
  • موز با اندازه ی متوسط (معادل ۰.۴ میلی گرم یا ۲۵ درصد DV)
  • نصف فنجان توفو (معادل ۰.۱ میلی گرم یا ۶ درصد DV)
  • ١ اونس آجیل ( معادل ٠.١ میلی گرم یا ۶ درصد DV)
  • دیگر منابع ویتامین ب۶ شامل موارد زیر می باشد:
  • مواد غذایی غنی شده از جمله برشتوک (کورن فلکس)
  • ماهی سالمون
  • بوقلمون
  • سس مارینارا
  • گوشت گاو چرخ شده
  • وافل
  • بلغور
  • پنیر کاتیج
  • اسکواش
  • برنج
  • کشمش
  • پیاز
  • اسفناج
  • هندوانه

 

کمبود ویتامین ب۶

در ایالات متحده کمبود مواد مغذی شایع نیست اما در صورتی که روده جذب کمی داشته باشد یا فرد استروژن، کورتیکواستروئید، داروهای ضدتشنج و یا داروهای دیگری را مصرف کند، ممکن است این کمبودها به وجود بیاید.

بسیاری از انواع کمبود ویتامین ب۶ با کمبود انواع دیگر ویتامین ب مانند ویتامین ب۱۲ و فولات در ارتباط است.

مصرف بیش از حد الکل در بلند مدت می تواند منجر به کمبود ویتامین ب۶، کم کاری تیروئید و دیابت بشود.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین ب۶ عبارتند از:

  • نوروپاتی محیطی (سوزن سوزن شدن، بی حسی و درد در دست و پاها)
  • کم خونی
  • اختلالات الکتریکی در مغز
  • افسردگی
  • سردرگمی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • در موارد نادری، کمبود ویتامین ب۶ می تواند منجر به سندرم شبه پلاگرا شود، از جمله:
  • درماتیت سبورئیک
  • گلوسیت یا التهاب زبان
  • چیلوسیس یا التهاب و ترک خوردن لب ها

در نوزادان، تشنج ممکن است حتی پس از درمان با داروهای ضدتشنج ادامه یابد.

بعضی از انواع کمبودها مانند نوروپاتی محیطی می تواند مادام العمر باشد.

 

قرص مکمل ویتامین ب

۲۸ الی ۳۶ درصد مردم در ایالات متحده مکمل های حاوی ویتامین ب۶ دریافت می کنند. مکمل ها به صورت قرص یا کپسول در دسترس هستند.

اکثر افراد در هر محدوده ی سنی در ایالات متحده، به مقدار کافی ویتامین ب۶ مصرف می کنند و به مکمل نیاز ندارند.

افرادی که بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب۶ قرار دارند، عبارتند از:

  • افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند
  • افرادی که اضافه وزن دارند
  • مادران باردار و یا شیرده

شواهدی مبنی بر وجود پیامد منفی حاصل از مصرف بیش از حد ویتامین ب۶ در غذا وجود ندارد.

با این حال، شواهد نشان می دهد که دریافت ۱ الی ۶ گرم قرص پیریدوکسین به صورت روزانه به مدت ۱۲ الی ۴۰ ماه ممکن است با نوروپاتی حسی شدید و پیشرونده و از دست دادن کنترل حرکت بدن مرتبط باشد.

دستورالعمل های رژیم غذایی سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰ برای آمریکایی ها توصیه می کند که اکثر مواد مغذی از طریق غذا دریافت شود. آنها مصرف رژیم متعادل شامل غذاهای غنی از مواد مغذی و مقدار زیادی فیبر رژیمی را تشویق می کنند.

 

خلاصه ی مطلب

ویتامین ب۶، ویتامین مهمی برای بسیاری از فرایندهای بدن از جمله فرایند های سیستم عصبی و متابولیسم است. بدن این ویتامین را ذخیره نمی کند. بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد.

بسیاری از مردم آمریکا ویتامین ب۶ را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. در غیر این صورت، پزشک ممکن است تغییر در رژیم غذایی و یا مصرف مکمل های ویتامین ب۶ را توصیه کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=32376
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
Sarah Elkara
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ویتامین ب۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.