0
0

فواید و موادمغذی خرما

120 بازدید
فواید و موادمغذی خرما را بشناسیم | وبلاگ سپنتا زیست آپادانا

خرما قند طبیعی بالایی دارد به‌همین دلیل بسیاری از مردم فکر می کنند که ممکن است برای سلامتیشان مفید نباشد اما برخلاف تصور این افراد، این میوه ی شیرین سرشار از مواد مغذی فراوانی است که آن را به یک میان وعده ی کامل و متعادل تبدیل می کند. در این مقاله فواید و موادمغذی خرما را بررسی می نماییم.

خرما در خوشه های کوچکی روی درخت نخل رشد می کند. لغت “date” از لغت یونانی “daktulos” به معنای “انگشتان دست” برگرفته شده است.
کشاورزان خرما را در پاییز و ابتدای زمستان برداشت می کنند؛ بنابراین خرما معمولاً در این زمان از سال تازه ترین طعم را دارد.

با این وجود، بسیاری از افراد خرمای خشک شده می خورند که می تواند برای مدت طولانی در یک ظرف دربسته که مانع نفوذ هواست، دوام داشته باشد.
در این مقاله با فواید خرما و چگونگی وارد کردن این میوه به یک رژیم غذایی متعادل آشنا می شویم.

ادامه مطلب  سطح ایده آل قند خون چه عددی است؟

۵ فایده ی مصرف خرما

خرما علاوه بر طعم عالی که دارد، حاوی پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی است. همچنین:

سرشار از پلی فنل است. پلی فنل ها ترکیباتی آنتی اکسیدانی هستند که بدن را از التهابات حفظ می کنند. خرما در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات حاوی پلی فنل بیشتری می باشد.

جایگزین شیرینی های فاقد کالری است. خرما می تواند نیاز فرد به مواد شیرین را برآورده کند و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ب۶ و آهن را فراهم آورد.
فیبر بالایی دارد. یک چهارم فنجان خرما ۱۲ درصد نیاز روزانه ی فرد به فیبر را تأمین می کند. فیبر به فرد کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد.

سرشار از پتاسیم است. خرما پتاسیم بالایی دارد که الکترولیت مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت قلب می باشد. پتاسیم در تولید پروتئین و ماهیچه سازی بدن نیز نقش دارد.
جایگزین بسیار خوبی برای مواد شیرین است. خرما را می توان در دستور پخت های مختلف، قند، چیپس شکلات و یا آب نبات را با خرما جایگزین کرد تا از مصرف قند طبیعی به جای قند تصفیه شده اطمینان حاصل نمود.

ادامه مطلب  رژیم غذایی مصرف میوه می تواند خطر دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

اطلاعات تغذیه ای

خرمای “دگلت نور” یکی از رایج ترین انواع خرما می باشد که می توان آن را در فروشگاه های مختلف پیدا کرد.

موارد زیر اطلاعات تغذیه ای مربوط به یک خرمای دگلت نور متوسط است:

  • مقدار کالری: ۲۰
  • چربی کل: ۰.۰۳ گرم
  • کربوهیدرات کل: ۵.۳۳ گرم
  • فیبر رژیمی: ۰.۶ گرم
  • قند: ۴.۵ گرم
  • پروتئین: ۰.۱۷ گرم
  • ویتامین ب۶: ۰.۰۱۲ میلی گرم
  • آهن: ۰.۰۷ میلی گرم
  • منیزیم: ۳ میلی گرم
  • پتاسیم: ۴۷ میلی گرم

یکی دیگر از انواع رایج خرما، خرمای “مجول” است. خرمای مجول محتوای تغذیه ای یکسانی با دگلت نور دارد و به طور کلی از دگلت نور بزرگتر می باشد.

ادامه مطلب  آیا سن زیستی با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی در طی هشت هفته تغییر می کند؟

عوامل خطر

خرما را می توان مانند کشمش به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. همچنین، می توان آن را به انواع غذاهای شیرین و خوش طعم اضافه کرد.

چند نمونه از مواد غذایی که حاوی خرما هستند، عبارتند از:

خرمای پرشده: خرما را می توان با بادام، گردو، پنیر خامه ای و پسته پر کرد و به عنوان غذای انگشتی یا میان وعده سرو کرد.

سالادها: خرمای کامل بدون هسته، خرد شده یا برش خورده یک ماده ی عالی برای اضافه کردن به سالاد است.

اسموتی ها: میکس کردن خرما با اسموتی موز، یک طعم شیرین طبیعی و ارزش غذایی بیشتری می دهد.

خورشت: خرما به خورشت های مراکشی و غذای تگین طعم بسیار خوبی می دهد.

توپک انرژی زا: خرما را می توان با آجیل، کرن بری (توت خرس)، جوی دوسر، تکه های نارگیل و دیگر مواد مخلوط کرد و توپک های انرژی زا و بدون نیاز به پخت درست کرد.

هنگام خرید باید خرماهای سالم و براق را انتخاب نمود.

خرمای تازه را می توان به مدت چندین ماه در ظروفی دربسته و مانع هوا در یخچال و یا به مدت بیشتری در فریزر نگهداری کرد. خرمای خشک شده در یک ظرف مانع هوا، حدود یک سال در یخچال و به صورت منجمد شده چند سال دوام می آورد.

خرمای دارای بوی تند، بسیار سفت و یا دارای شکرک را نباید خورد. این موارد نشان دهنده ی خراب بودن خرما می باشد.

ادامه مطلب  درباره قند میوه چه باید دانست؟

خلاصه مطلب

خوردن خرما می تواند راه آسانی برای وارد کردن میوه به رژیم غذایی باشد.

خرما اگر در حد متعادل مصرف شود، می تواند مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و منگنز را فراهم آورد و می توانیم از فواید و موادمغذی خرما بهره مند شویم.

منبع

ادامه مطلب  فواید میوه خشک

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=32363
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
ساره القری
دانشجوی زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو شورای مرکزی کانون محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد فواید و موادمغذی خرما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.