0
0

آیا سن زیستی با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی در طی هشت هفته تغییر می کند؟

49 بازدید

تغییرات ساده در رژیم غذایی و اتخاذ کردن ایجاد تغییر در سبک زندگی، شامل تنظیم کردن زمانبندی خواب، خوردن پروبیوتیک ها و انجام دادن تمارین ورزشی، می تواند نشانه های افزایش سن زیستی ایجاد شده طی سه سال را تنها در هشت هفته را کاهش دهد.

منبع:  Impact Journals

یک کارآزمایی بالینی پیشگامانه نشان می دهد ما می توانیم پیری زیستی (biological age) را که در طی بیش از سه سال انجام شده را در تنها هشت هفته با رژیم غذایی و شیوه زندگی از طریق متعادل کردن متیلاسیون DNA کاهش دهیم.

یک مطالعه داوری شده که در نوع خود اولین است، شواهد علمی ارائه می دهد که سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی می تواند بلافاصله و سریع سن زیستی ما را کاهش دهد. از آنجایی که پیری محرک بیماری های مزمن است، این کاهش این توان را دارد که به بهتر و طولانی تر زندگی کردن ما کمک کند.

این مطالعه که در تاریخ ۲۳ فرودین ۱۴۰۰ منتشر شد، یک کار آزمایی بالینی تصادفی را روی ۴۳ مرد سالم که بین ۵۰ تا ۷۲ سال سن داشتند انجام داد. برنامه درمانی هشت هفته ای شامل رژیم غذایی، خواب، تمارین ورزشی و دستورالعمل های ریلکسیشن، و پروبیوتیک های مکمل و مواد مغذی گیاهی(phytonutrients) به لحاظ آماری منجر به یک کاهش معنادار در سن زیستی شد. (بیش از سه سال جوان تر، در مقایسه با گروه کنترل.)

درمان بیماری های عصبی با استفاده از نوردرمانی

 

این مطالعه به طور مستقل توسط موسسه تحقیقاتی Helfgott با کمک های آزمایشگاهی مرکز آنالیز ژنوم دانشگاه ییل (Yale University Center for Genome Analysis)، و نتایج به طور مستقل توسط دانشگاه مک گیل(McGill University) و دانشگاه ملی پزشکی طبیعی(National University of Natural Medicine) آنالیز شد.

نویسنده این مقاله، کارا فیتزجرالد (Kara Fitzgerald) اظهار داشت که: “برنامه مداخله ترکیبی برای هدف قرار دادن یک مکانیزم زیستی خاص به نام متیلاسیون DNA طراحی شده بود، و به ویژه الگوهای متیلاسیون DNA که به شدت به عوان پیش بینی کنندگان سن زیستی شناخته  شده اند. ما معتقدیم که این تمرکز به دلیل تاثیر قابل توجه آن بود.

“این نتایج اولیه به نظر می رسد سازگار است، این نتایج اولیه به نظر می رسد سازگار، و به شدت گسترش یافته تر از بسیاری از مطالعات موجود که تا کنون است؛که پتانسیل معکوس کردن سن زیستی را بررسی کرده اند. و این روش در بی خطر بودن ، غیر دارویی بودن و سبک زندگی، گروه کنترل، و گستردگی کاهش سن، منحصر به فرد بوده است. ما در حال حاضر درحال ثبت نام کردن شرکت کنندگان برای یک مطالعه بزرگتر هستیم که انتظار داریم این یافته های ما را تایید کند. ”

با بازی کردن به جنگ زوال عقل بروید

متخصص پیشگام در اپی ژنتیک، موشه شیف (Moshe Szyf) از دانشگاه مک گیل و نویسنده مسئول این مطالعه، اضافه می کند منحصر به فرد بودن رویکرد دکتر فیتزجرالد در این است که آزمایشی طراحی کرده است که  یک استراتژی طبیعی است، اما محرک مکانیسمی برای هدف قرار دادن سیستم متیلاسیون بدن ماست. این مطالعه اولین بینش را در مورد امکان استفاده از تغییرات طبیعی برای هدف قرار دادن فرآیندهای اپی ژنتیکی و بهبود سلامت ما و شاید حتی طول عمر ارائه می کند. ”

الگوهای متیلاسیون DNA به یک مفهوم پیشگامانه تبدیل شده اند، به معنی که دانشمندان پیری زیستی را ارزیابی و رصد می کنند، اصطلاحی که برای توضیح تجمیع آسیب ها و از دست دادن عملکرد سلول ها، بافت ها و اندام هایمان استفاده می شود. این آسیب چیزی است که بیماری های پیری را تحریک  می کند و به پیش می راند.

دکتر فیتزجرالد، “بسیار هیجان انگیز است”.  “آیا این روش مواد غذایی و شیوه زندگی، از جمله مواد مغذی خاص و ترکیبات غذایی شناخته شده به طور انتخابی متیلاسیون DNA را تغییر می دهند؟ آیا قادر به چنین تاثیری بر روی الگوهای متیلاسیون DNA هستند که ما می دانیم پیش بینی کننده بیماری های پیری و  مرتبط با سن است؟ من معتقدم که این، همراه با امکانات جدید برای همه ما برای اندازه گیری و پیگیری سن متیلاسیون DNA ما، فرصت های جدیدی را برای دانشمندان و مصرف کنندگان فراهم می کند. ”

منبع

 

بیشتر بخوانید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=30893
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دانیال نژادمعصوم
دانشجوی کارشناسی روانشناسی/ دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس/ علاقه مند به علوم اعصاب شناختي/ فعال حوزه نشريات دانشجويي
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آیا سن زیستی با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی در طی هشت هفته تغییر می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.