0
0

چگونه سلامتی ریه های خود را حفظ کنیم؟

102 بازدید
سلامتی ریه ها

میزان بیماری های ریوی مانند آسم، انسداد ریوی مزمن و سرطان ریه در مناطق مختلف ایالات متحده متفاوت است. این موارد تنها بخشی از بیماری هایی است که می تواند ریه ها را تحت تأثیر قرار دهد. با این وجود، مردم می توانند ریه های خود را با روش های مختلفی سالم نگه دارند.
بیماری های ریوی در سراسر ایالات متحده شایع است. به عنوان مثال، در منطقه ی کلمبیا، بیش از ۱۴ درصد بزرگسالان بیماری ریوی مزمن دارند و در ویرجینیای غربی که بالاترین آمار سرطان ریه را در کشور دارد، ۱۹ درصد بزرگسالان به سرطان ریه مبتلا هستند.
در حال حاضر، انسداد ریوی مزمن چهارمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است در حالی که دیگر مشکلات ریوی از جمله پنومونی و سرطان ریه نیز می تواند کشنده باشد.
با این وجود با رعایت برخی مسائل مربوط به سبک زندگی می توان از مشکلات جدی ریوی پیشگیری نمود یا آن ها را کاهش داد. در ادامه با چگونگی حفظ سلامتی ریه ها آشنا می شوید.

پیشگیری از عفونت ریه ها

عفونت تنفسی می تواند یک مشکل جدی باشد؛ به ویژه در افراد مسن، کودکان کم سن و سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
به عنوان مثال ویروس سارس کووید ۲، عامل بیماری کوروناست که به صورت بالقوه، حتی در افراد سالم منجر به بروز علائم شدید و در برخی موارد مرگ می شود.
با رعایت مسائل زیر می توان احتمال ابتلا به عفونت تنفسی را کاهش داد:
• وقتی بیمار می شوید، در خانه بمانید.
• از افراد بیمار دوری کنید.
• دست ها را به صورت مکرر بشورید.
• در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا از تجمع ها دوری کنید.
• در پاندمی کووید ۱۹ ماسک بزنید و فاصله ی اجتماعی را رعایت کنید.
• کودکان را هنگامی که بیمار هستند، در خانه نگه دارید.
• در دستمال یا آرنج خود سرفه کنید.
مبتلایان به بیماری های ریوی مزمن باید با پزشک خود در رابطه با دیگر نکاتی که برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت لازم است، صحبت کنند.

واکسن بزنید

واکسن می تواند از ابتلا به بیماری های متعددی از جمله آن هایی که ممکن است به ریه ها آسیب برسانند، پیشگیری نماید. به عنوان مثال واکسن تتانوس، دیفتری و پرتوسیس می تواند از بیماری های بالقوه ی شدید در نوزادان و کودکان پیشگیری نماید. واکسن دیگری به نام پنوموکوکال پنومونی می تواند در برابر برخی از فرم های پنومونی ایمنی ایجاد کند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن یکی از عوامل سرطان ریه و دیگر بیماری های ریوی مانند انسداد ریوی مزمن است. از مصرف سیگار و دخانیات اجتناب نمایید و از دود سیگار به ویژه در فضاهای سربسته دور بمانید. همچنین هیچ وقت دیر نیست که افرادی که در طول عمر خود سیگاری بوده اند، سیگار را ترک کنند.
ریه ها تقریبا بلافاصله بعد ترک سیگار، خود را ترمیم می کنند. ۱۰ سال پس از ترک سیگار، احتمال ایجاد سرطان ریه تقریبا به نصف میزان آن در یک فرد سیگاری می رسد.

 

آلودگی هوای خانه را کاهش دهید

آلودگی هوا در خانه می تواند به ریه ها آسیب برساند و آلرژی و آسم را شدت بخشد. اقدامات زیر برای کاهش آلودگی هوای خانه مناسب است:
• فیلتر هوای مورد تأیید آژانس حفاظت از محیط زیست نصب کنید و آن را هر ۶۰-۹۰ روز تعویض کنید.
• خانه را از نظر وجود قارچ و کپک بررسی کنید و ببینید که آیا کپک قابل مشاهده ای وجود دارد یا اینکه بوی کپک می دهد یا خیر.
• خانه را از نظر وجود رادون بررسی کنید.
• در فضا های سربسته و بدون تهویه از مواد شیمیایی که بوی تندی دارند، استفاده نکنید.
• در هنگام کار با رنگ یا مواد شیمیایی ماسک بزنید.
• سیگار کشیدن در خانه را ممنوع کنید.
• هنگامی که هوای بیرون آلوده باشد، پنجره ها را ببندید.

مشکلات ریوی مزمن را درمان کنید

افراد مبتلا به بیماری های ریوی، آسم، آلرژی و مشکلات تنفسی می توانند زیر نظر یک متخصص باشند تا از ریه های خود محافظت کنند. در صورتی که علائم تغییر کند یا شدت یابد، داروها عوارض جانبی ایجاد نماید و یا تکنیک های درمانی بی اثر باشد با یک پزشک مشورت کنید.
افرادی که آلرژی دارند، باید از متخصصان مراقبت های بهداشتی درباره ی راه های درمان آلرژی بپرسند. علاوه بر این، باید از مواد حساسیت زا اجتناب کنند. فیلتر های خانگی هوا می توانند به کاهش اثرات آن ها کمک کنند.

از آلودگی هوا اجتناب کنید

• آلودگی هوای بیرون خانه می تواند نفس کشیدن را دشوار سازد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری ریوی و سرطان ریه را افزایش دهد.
• اقدامات زیر می تواند برای کاهش اثر آلودگی هوا کارآمد باشد:
• شاخص آلودگی هوا را چک نمایید و در زمانی که هوا آلوده است، بیرون نروید.
• بر کولر های خانگی سیستم فیلتراسیون نصب کنید تا آلودگی هوای داخل خانه را از بین ببرند.
• در نزدیکی خیابان های شلوغ و یا زمانی که هوا آلوده است، ورزش نکنید.

ورزش کنید

انجام تمرین های ورزشی به صورت منظم برای سلامتی ریه ها، قلب و به صورت کلی بدن، ضروری است. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که همه ی افراد صرف نظر از سن و تناسب اندامشان، به صورت منظم تمرینات ورزشی انجام دهند. حتی افرادی که مشکلات ریوی مزمنی دارند می توانند با انجام فعالیت های فیزیکی منظم، شاهد بهبود سلامتی خود باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که بزرگسالان:
• حداقل ۱۵۰ دقیقه درهفته، ورزش هوازی ملایمی مانند پیاده روی انجام دهند. افرادی که در ورزش های شدیدتری مانند دویدن مشارکت دارند، باید مدت زمان فعالیت خود را به ۷۵ دقیقه در هفته برسانند.
• حداقل دو روز در هفته، ورزش های قدرتی مانند تمرینات با وزن بدن و وزنه برداری انجام دهند.

تمرینات تنفسی نیز می تواند ریه ها را تقویت کند.
مراحل زیر را انجام دهید:
• با بینی نفس بکشید. سپس با لب های جمع شده بازدم انجام دهید. سعی کنید مدت زمان بازدمتان دو برابر مدت دم باشد.
• تمرینات تنفس شکمی را انجام دهید تا به واسطه ی دیافراگم، هوا را به صورت عمیق به داخل ریه های خود وارد نمایید. نفس بگیرید تا شکمتان منبسط شود سپس بازدم انجام دهید تا انقباض یابد. دو تمرین بالا را روزانه به مدت ۵-۱۰ دقیقه، در حالی که به‌ صورت نرمال نفس می کشید، انجام دهید.

از مواد شیمیایی خطرناک اجتناب کنید

مواد شیمیایی خاصی می تواند به ریه ها آسیب برساند. افرادی که در کارخانه ها یا محیط های صنعتی کار می کنند، باید در رابطه با اقدامات ایمنی و سلامتی محل کار خود از جمله تست آزبست، سؤال نمایند. هنگام کار در مناطق پر از گرد و خاک یا اماکنی که فرد را در معرض مواد سمی قرار می دهد، ماسک بزنید.
در خانه یک دستگاه شاخص کربن مونوکسید و در هر اتاق دستگاه شاخص دود قرار دهید. این دستگاه ها کمک می کند تا احتمال مسمومیت با کربن مونوکسید و استنشاق دود کاهش یابد.

خلاصه ی مطلب

مواردی که ذکر شد، راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریوی و عفونت ها بود.
سبک‌ زندگی سالمی که از مواد حساسیت زا، دود سیگار و دیگر آلاینده های هوا می تواند به حفظ سلامتی ریه ها کمک نماید.
برای آگاهی از دیگر راه های کاهش خطر ابتلا به مشکلات ریوی با یک پزشک مشورت نمایید.

منبع

 

بیشتر بخوانید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=30721
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
ساره القری
دانشجوی زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو شورای مرکزی کانون محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد چگونه سلامتی ریه های خود را حفظ کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.