0
0

افسانه های عصبی را میشناسید؟

94 بازدید
افسانه هاي عصبي

مغز یکی از پیچیده ترین چیزهایی است که بشر تا کنون نشخناخته است، بله ، درست خواندید!، ما هنوز درک کاملی از چگونگی کارکرد مغز نداریم ، ما که میگویم منظورم تنها من و دوستانم در نشریه بروکا نیست، این ما شامل به  دانشمندان حوزه علوم اعصاب نیز هست.وقتی داریم از این حجم از ندانسته ها حرف میزنیم، به دنبالش باید این را هم بدانیم که برخی از دانسته هایمان هم چندان قابل اعتماد نیست؛ یا بهتر بگویم یک افسانه است.

پرورش مغز: درباره تمرین های شناختی چه می دانید؟

افسانه های عصبی (Neuro Myth) ،  شامل تصورات نادرستی است که به دلیل درک نادرست ، برداشت غلط یا نقل نادرست حقایق ثابت شده علمی در حیطه دانش مغز به وجود آمده است. به نظر می رسد این واژه  توسط آلن کروکارد ،جراح اعصاب، به وجود آمده است. این مفهوم به خصوص در حوزه علوم اعصاب تربیتی (Educational Neuroscience)کاربرد گسترده ای دارد؛ با توجه پیچیدگی مسائل مورد بحث در علوم اعصاب ، انتقال دقیق یافته های تحقیق به کلاس اغلب دشوار است ،این شکاف بین علوم  اعصاب و آموزش ،باعث شده است که بسیاری از باورهای غلط در مورد یافته های علمی اتفاق بیفتد .نمیدانم که یافته های علوم اعصاب تا چه اندازه در مدارس و معلمان ایران مورد اهمیت قرار گرفته اما مقالات علمی وجود دارند که معلمان علاقه مند به علوم اعصاب را در خارج از کشور مورد بررسی قرار داده اند. اما اهمیت افسانه های عصبی چیست؟

 

 

همچنین درباره افسانه های روانشناسی هم میتوانید در این فیلم اطلاعاتی کسب کنید:

چرا مطالعه بر روی افسانه های عصبی حوزه تربیتی ، مورد اهمیت است ؟

تأثیر این اسطوره ها در کلاس می تواند مشکل ساز باشد زیرا باعث هدر رفتن پول ، وقت و انرژی مربیان ، دانش آموزان و خانواده آنها می شود ،در صورتی که می شود آن سرمایه ها را  به شیوه های مناسب تری ، صرف توسعه روشهای مبتی بر شواهد علمی شود. تشخیص و تمییز گزاره های علمی و غیر علمی از آنچه فکر میکنید ، سخت تر است ، مطالعه  ای درسال ۲۰۰۸ نشان می دهد که صرف قرار گرفتن چند تصویر از مغز در یک مقاله سبب شده که افراد، آن مطلب را از نظر علمی مستدل تر بدانند.پس پژوهش های بیشتر و گسترش تعامل بین دانشمندان و دست اندرکاران آموزش، می تواند نقش مهمی در بهینه کردن امور، در جهت افزایش تاثیر گذاری راهبردهای آموزشی داشته باشد.

افسانه های عصبی ،تنوع بالایی دارند؛ در اینجا نمونه هایی از آنها را بررسی خواهیم کرد:

اغلب ما  فقط از ۱۰ درصد مغزمان استفاده می کنیم!

بگذارید خیالتان را راحت کنم ، هیچ داده علمی این موضوع را تایید نمی کند.ریشه این باور به افراد مختلفی مانند ویلیام جیمز (روانشناس) و آلبرت انیشتین نسبت داده شده است، حتی ممکن است از تحقیقات کارل لشلی که نشان داد موش حتی با  برداشتن قسمت هایی از مغزش قادر به ادامه زندگی و انجام فعالیت است سرچشمه گرفته باشد؛ در صورتی که داده های علمی نشان می دهند  این بدین معنا نیست که موش ، از آن قسمت از مغز استفاده نمی کرده ، بلکه به این معناست که قسمت های باقی مانده توانایی بدوش کشیدن کارهای قسمت حذف شده را دارند و به عبارتی این نشان دهنده “انعطاف پذیری” مغز است.

ما برای انجام کار ساده ای مانند دم کردن چای هم قسمت های متعدد مغزی خود را بکار میگریم، لوب پس سری، آهیانه،قشر حسی- حرکتی،Basal ganglia،لوب پیشانی نمونه های از این نواحی هستند.در چند ثانیه قسمت عظیمی از مغز درگیر می شوند.

حتی از منظر تکاملی آیا قابل توجیه است که قسمت اعظمی از مغز استفاده نشود ولی باز هم باقی بماند؟ در ادبیات علوم اعصاب عبارتی رایج است که می گوید یا استفاده کن یا از دستش بده، بدین صورت که اگر ما از ۹۰ درصد مغزمان استفاده نمی کردیم ، احتمالا قسمت زیادی از مغزمان را از دست میدادیم .

آیا” پیرمرد مهربون” که مزرعه دارد یک کلاه بردار  است؟

محصولات تجاری وجود دارند که ادعا دارند با گوش کردن نوزادان به ویدیو های موزیکال آنها ، کودکان دچار رشد کلامی قابل توجهی نسبت افراد دیگر میشوند، برخی کمپانی های بزرگ جهان این محصولات را ارائه می دهند؛ اما داده های علمی به ما می گویند که این ها تنها تفکرات ذهن خلاق سازنده آن محصول است و بنیان علمی استواری از آن حمایت نمی کند؛ بله نیمه دوم سال اول زندگی نوزادان ، یک دوره حیاتی برای یادگیری زبان است اما همانطور که در یکی از کتب مرجع علوم اعصاب Principles of neural science ، نوشته اریک کندل(برنده جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی) اشاره شده، در تحقیقات مربوطه ،برنامه  های صوتی یا تلویزیونی قادر به یاددهی زبان به نوزادان ۹ و ۱۰ ماه نبودند، بلکه چیزی که مهم است ، تعامل زنده انسانی است که نقش مهمی در یادگیری زبان نوزادان دارد.مطالعه ای بر روی کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماهه ، در سال ۲۰۱۰ در ژورنال Psychological Science منتشر شد و حتی با اینکه آزمودنی ها در اینجا بزرگ تر بودند اما باز هم ، کمترین میزان یادگیری را از رسانه داشتند.

جسم پینه ای ، انعطاف پذیری شگفت انگیز مغز را نشان میدهد

اگر خانواده ای که به امید اینکه این محصولات تجاری زبان را به نوزادان می آموزند و به دلیل مشغله ، تعامل خود را با نوزاد کاهش دهند، در واقع فرزندان خود را در این دوره حساس یادگیری تنها گذاشته و ممکن است اثرات نامطلوبی بر رشد کلامی کودک داشته باشد، البته تا این لحظه بیشتر تاکید بر بی اثر بودن این پکیج ها بوده است و به نظر می رسد آسیب رسان بودن آنها مورد تردید است.

با این حساب اگر پیر مرد مهربان ،کلاه بردار نباشد ،حداقل از داده های علمی خبری ندارد…(عبارت “پیرمرد مهربان” به یکی از اشعار معروف این پکیج های آموزشی اشاره دارد.)

*مقاله بالا توسط من در اولین شماره نشریه دانشجویی بروکا، وابسته به انجمن مغز و شناخت دانشگاه گیلان نگاشته شده است.

منابع:

  1. Dekker, S., et al., Neuromyths in Education: Prevalence and Predictors of Misconceptions among Teachers. Frontiers in Psychology, 2012. ۳: p. 429.
  2. Sylvan, L.J. and Christodoulou, J.A. (2010), Understanding the Role of Neuroscience in Brain Based Products: A Guide for Educators and Consumers. Mind, Brain, and Education, 4: 1-7. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2009.01077.x
  3. https://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html

۴.DeLoache JS, Chiong C, Sherman K, et al. Do Babies Learn From Baby Media? Psychological Science. ۲۰۱۰;۲۱(۱۱):۱۵۷۰-۱۵۷۴. doi:۱۰.۱۱۷۷/۰۹۵۶۷۹۷۶۱۰۳۸۴۱۴۵

  1. https://www.scientificamerican.com/article/do-people-only-use-10-percent-of-their-brains/

۷.علوم اعصاب، علوم تربیتی و مغز معرفی تحقیقات عصبی- تربیتی، پاول هوارد-جونز /ترجمه سید کمال خرازی /انتشارات سمت /تهران۹۸

 

بیشتر بخوانید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sepantazistapadana.co.ir/?p=30764
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دانیال نژادمعصوم
عاشق مداخله در مغز، بدون شكافتن جمجمه و تجويز دارو 🧠😁/اين همون ايده اصلي هست كه در علوم اعصاب شناختي دوست دارم/ اگه دوست داشتين نظرات و سوالاتتون رو از طريق ايميل بهم بگين: [email protected]
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد افسانه های عصبی را میشناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.