• خانه
  • تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و روان

تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و روان

تاثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و روان

آلودگی صوتی یکی از مسائلی است که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود؛ در صورتی که عامل اثرگذاری بر سلامت جسم و روان می باشد. برای آشنایی با این اثرات مطلب زیر را بخوانید.

آلودگی صوتی با وارد شدن صداهای نامطلوب به محیط زیست، ایجاد می شود. اثرات احتمالی آلودگی صوتی بر سلامتی شامل استرس زیاد، اختلال در خواب یا آسیب شنوایی است.

برخی از منابع آلودگی صوتی عبارتند از:

  • ساخت و ساز
  • وسایل نقلیه ی موتوری
  • تجمع ها
  • کنسرت ها
  • وسایل نقلیه ی هوایی

در این مقاله با جزئیات بیشتری به موضوع آلودگی صوتی، اثرات احتمالی آن بر سلامتی و راه های کاهش آن می پردازیم.

آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی زمانی رخ می دهد که یک آلاینده وارد محیط شود و اثرات نامطلوبی به بار آورد. ۳ نوع آلودگی وجود دارد:

  1. آلودگی هوا
  2. آلودگی آب
  3. آلودگی نوری

آلودگی صوتی انتشار صداهای نامطلوب به محیط است.

سر و صدا تقریبا همیشه در اطراف ما وجود دارد؛ چه سر و صدای طبیعی مانند آواز پرندگان و چه ناشی از فعالیت انسان مانند ترافیک. به هر حال، آلودگی صوتی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان و جانوران داشته باشد.

مردم اغلب آلودگی صوتی را در مقایسه با دیگر انواع آلودگی و به عنوان یک عامل مضر برای سلامتی نادیده می گیرند. مقاله ای ترویجی در سال ۲۰۱۸ نیز آن را به عنوان عاملی که به میزان کم گزارش شده است، یاد می نماید. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل افزایش فعالیت های انسانی، افزایش آلودگی صوتی را تجربه می نمایند.

تاثیر بر سلامت روان

صداهای نامطلوب می تواند اثرات متعددی بر سلامت روان داشته باشد.

مغز همیشه و حتی در هنگام خواب برای بررسی نشانه های خطر، صداها را کنترل می نماید. در نتیجه صدای تکرار شونده یا بلند می تواند باعث ایجاد اضطراب یا استرس شود. اگر قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی ادامه یابد، حساسیت فرد به استرس افزایش می یابد.

افرادی که با آلودگی صوتی زندگی می کنند، ممکن است احساس نا امیدی، اضطراب، عصبانیت و زودرنجی کنند. اگر فرد احساس کند که نمی تواند میزان آلودگی صوتی محیط خود را کنترل کند، تأثیر آن بر سلامت روانی او شدت می گیرد.

علاوه بر این، آلودگی صوتی عامل متداولی برای اختلال در خواب است. فرد ممکن است با موارد زیر مواجه شود:

  • مشکل خوابیدن
  • ناتوانی در خواب ماندن
  • زود بیدار شدن

همچنین سر و صدا می تواند با تغییر دادن حرکت سریع چشم، از عمق و کیفیت خواب بکاهد. این مسئله می تواند بر روحیه و تمرکز فرد اثر بگذارد.

تاثیر بر سلامت جسم

اثرات آلودگی صوتی بر سلامت جسم می تواند در نتیجه ی قرار گرفتن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در معرض صدا ایجاد شود.

در موارد شدید، صداهای بلند می توانند مستقیما باعث کم شنوایی شوند. برخی از انواع کم شنوایی ناشی از آلودگی صوتی عبارتند از:

  • ناهنجاری در ادراک بلندی صدا
  • وزوز گوش که باعث ایجاد صدایی آزاردهنده و مداوم در گوش ها می شود
  • پراشنوی یا اختلال در محتوای شنیداری

برخی تحقیقات حاکی از آن است که آلودگی صوتی ممکن است به صورت غیرمستقیم در ایجاد عارضه های دیگری نقش داشته باشد.

بر اساس مقاله ای ترویجی در سال ۲۰۱۸، شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی به مدت کوتاه می تواند موقتا فشار خون را بالا برد و گرانروی آن را افزایش دهد. همچنین بین قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی به مدت طولانی و میزان بالای بیماری های قلبی-عروقی ارتباط وجود دارد.

نویسندگان این مقاله پیشنهاد می دهند که این مسئله ممکن است در نتیجه ی تاثیر آلودگی صوتی بر میزان هورمون اضطراب و سیستم عصبی باشد. به مرور زمان، این اضطراب ممکن است در ایجاد بیماری نقش ایفا کند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸ در کانادا نشان داد که “پری اکلامپسیا ” عارضه ای که باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود- در بین افراد بارداری که بیشتر در معرض آلودگی صوتی هستند، شایع تر است.

تاثیر بر کودکان

طبق بررسی سال ۲۰۱۸، کودکان، به طور ویژه در برابر کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا آسیب پذیر هستند. یک مطالعه در سال  ۲۰۱۴ نشان داد که قرار گرفتن مزمن در معرض سر و صدا به مدت ۸ ساعت در روز می تواند باعث ایجاد تغییرات شنوایی دائمی از جمله عدم توانایی شنیدن فرکانس های خاص در کودکان شود.

علاوه بر این، صداهای نامطلوب و بلند در مدرسه یا خانه ممکن است یادگیری را برای کودکان چالش برانگیز نماید. آنها ممکن است با این موارد مشکل بیشتری داشته باشند:

  • تمرکز
  • ارتباطات و توسعه گفتار
  • عملکرد شناختی

این مسئله ممکن است بر رفتار کودک، توانایی ایجاد روابط و اعتماد به نفس او تأثیر بگذارد.

چگونه آلودگی صوتی را کاهش دهیم؟

در برخی موارد، آلودگی صوتی اجتناب ناپذیر است.

با این وجود، روش های مختلفی برای کاهش میزان سر و صدا در خانه وجود دارد. فرد می تواند موارد زیر را امتحان کند:

  • کاهش آلودگی صوتی لوازم خانگی: مواردی مانند کولر گازی، بخاری ها، فن ها و دیگر لوازم خانگی در آلودگی صوتی خانه نقش دارد. سعی کنید در اکثر مواقع آن ها را خاموش کنید یا برای آنها تایمر تنظیم کنید تا فقط در مواقع خاصی روشن شود.
  • کاهش آلودگی صوتی دستگاه های رسانه ای: میزان و مدت زمان صدای موسیقی، تلویزیون، رادیو و بازی های ویدیویی را در نظر بگیرید. از پخش صداهای غیرضروری به مدت طولانی و یا گوش دادن به صداهای خیلی بلند اجتناب کنید. اختصاص دادن زمانی مشخص به تلویزیون دیدن و گوش دادن به موزیک، مفید خواهد بود.
  • تعمیر یا عوض کردن دستگاه های قدیمی: لوازم خانگی قدیمی، وسایل نقلیه و دیگر موارد می تواند از مدل های جدید تر پر سر و صدا تر باشد. به روزرسانی یا جایگزینی لوازم خانگی پر سر و صدا را لحاظ کنید.
  • استفاده ازعایق صدا: قرار دادن عایق صدا پیرامون خانه می تواند از ورود صدا از اتاق های دیگر، همسایه ها یا خارج از خانه جلوگیری نماید. کفپوش، فرش و پرده نیز ممکن است کمک کننده باشد.
  • زمان سکوت و آرامش را افزایش دهید: سعی کنید زمانی را برای انجام فعالیت های بی صدا مانند کتاب خواندن، حل کردن معما و دیگر فعالیت های خلاقانه اختصاص دهید. در این مدت از پخش موزیک یا هر گونه صدای دیگری اجتناب کنید.
  • محافظت از گوش: اگر اجتناب از صدای بلند امکان ناپذیر است، برای کاهش تاثیر منفی آن از محافظ گوش مانند گوشبند استفاده کنید.

آیا صدای سفید مضر است؟

برخی افراد صدای سفید را آرامش بخش می دانند و از آن برای آرام شدن یا خوابیدن استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۶، پژوهشی بر افرادی که اختلال خواب دارند، صورت گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که صدای سفید آلودگی صوتی را پوشش می دهد و آن را پنهان می کند. با توجه به این موضوع دستگاه های صدای سفید برای افرادی که در مناطق شلوغ زندگی می کنند، مفید می باشد.

با این وجود لازم به ذکر است که صدای سفید مانند دیگر انواع صداها می تواند اثر سوئی داشته باشد.

قبل از استفاده از دستگاه صدای سفید، باید از بی ضرر بودن میزان صدا و فاصله ی مجاز آن از فرد خوابیده اطمینان حاصل نمود.

چه زمانی باید درخواست کمک کنیم؟

اگر آلودگی صوتی بر شنوایی فرد و یا سلامت روان او اثر بگذارد و روش های مختلف کاهش آلودگی صوتی اثرگذار نباشد، مشورت با یک پزشک می تواند راه حل مناسبی باشد.

بسته به چگونگی تأثیر صدا بر روی فرد، ممکن است مشاوره با یک متخصص شنوایی یا خواب سودمند باشد. همچنین یک درمانگر می تواند با آموزش سازوکارهای مقابله ای کمک کند.

کودکانی که در معرض صدای بلند و مکرر هستند، باید برای بررسی علائم کاهش شنوایی زیرنظر باشند.  معاینه و تست های شنوایی منظم می تواند به تشخیص هر گونه آسیبی کمک کند.

در برخی مواقع، حساسیت بیش از حد نسبت به سر و صدا می تواند نشانه ی عارضه های دیگری مانند پرشنوایی باشد که پزشک می تواند آن را تشخیص دهد.

در صورت نقض محدودیت های قانونی، شخص می تواند صدای آزاردهنده را به مقامات محلی خود گزارش دهد. این مسئله می تواند شامل آلودگی صوتی ناشی از اتفاقات بیرون، تجمع مردمی، سایت های ساختمانی یا مشاغل باشد.

خلاصه ی مطلب

آلودگی صوتی به صورت قابل توجهی سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات حاکی از آن است که آلودگی صوتی می تواند اضطراب را افزایش دهد، بر سلامت روان اثر بگذارد و در ایجاد عارضه هایی مانند افزایش فشار خون نقش داشته باشد.

همچنین قرار گرفتن به صورت مستقیم در معرض سر و صداهای بلند یا مداوم می تواند باعث کاهش شنوایی شود. کودکان به صورت خاص در برابر اثرات منفی آلودگی صوتی آسیب پذیرند.

البته ممکن است با ایجاد تغییرات ساده ای مانند استفاده از عایق صدا و خاموش کردن دستگاه ها، میزان سر و صدا را در خانه، مدرسه و محل کار کاهش داد.

واژه های کلیدی: آلودگی صوتی، سر و صدا، کم شنوایی، اضطراب، استرس، صدای سفید، پری اکلامپسیا

منبع

 

بیشتر بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست علاقه مندی ها 0